Osa 3: Saapuva VFR
Tervetuloa oppaamme kolmanteen osaan, jossa käsittelemme Malmille saapumista. Käymme läpi esimerkkilähestymisen Malmille ja esittelemme erinäisiä erikoistilanteita, joita saattaa syntyä Malmin kaltaisessa ruuhkaisessa ilmatilassa.
Tärkeintä on ottaa yhteyttä torniin tarpeeksi ajoissa, vähintään 10 minuuttia ennen lähialueen rajalle saapumista. Ennen yhteyden ottamista olet jo kuunnellut Malmin atiksen ja sinulle on selvinnyt, että Malmilla on esimerkiksi tiedotus Sierra voimassa. Kello on 1605, joten arvioimme Nokan sisään aikaan 1615.
“Malmin torni , Oscar Hotel Charlie Oscar X-ray”
LJ: “Oscar Oscar X-ray, Malmin torni, jatka”
“Kauklahden tasalla, arvio nokkaan aikaan 15, tiedotus Sierra, QNH 1015, lähestymisohjeita, Oscar Oscar X-ray”
LJ: “Oscar Oscar X-ray, liity pitkälle loppuosalle 36 Nokan kautta, 1000 jalkaa tai alle VFR”
“Liitytään Nokan kautta pitkälle loppuosalle 36, 1000 jalkaa tai alle VFR, Oscar Oscar X-ray”
LJ: “Torni”
Saimme selvityksen liittyä pitkälle loppuosalle kiitotielle 36, Nokan kautta korkeudella 1000 jalkaa tai alle. Nyt on hyvä aika alkaa valvomaan ilmatilaa entistä tarkemmin, sillä varsinkin Helsingin kaupungin edusta saattaa ruuhkautua muusta liikenteestä herkästi. Itse kaupungin päällä lentämistä pyritään välttämään alle 2000 jalassa.
“Oscar Oscar X-ray, Nokka sisään”
LJ: “Oscar Oscar X-ray, huomioi vastaantulevaa liikenne”
“Huomioidaan vastaantuleva, Oscar Oscar X-ray”
LJ: “Torni”
Vastaantuleva kone tulee tässä tapauksessa noin kello yhdestä (36:n myötätuulen suunnalta). Suurissa tapahtumissa lennonjohtaja saattaa pyytää sinua pitämään erityisesti vastaantulevaa liikennettä silmällä. Liikenne kasautuu usein VFR-porttien läheistyyteen.
“Oscar Oscar X-ray, pitkä loppuosa 36″
LJ: “Oscar Oscar X-ray, jatka lähestymistä vuorolla kaksi, ykkönen on perusosan lopussa”
“Jatketaan kakkosena ja ykkönen näkyy, Oscar Oscar X-ray”
LJ: “Torni”
Liittyessäsi pitkälle loppuosalle 36, torni pyysi sinua huomioimaan edellämenevän liikenteen. Nyt on sinusta kiinni hidastaa tarpeeksi, jotta edellämenevä kerkeää pois alta. Torni voi toki määrätä sinut tekemään ympyrää, jotta porrastusväli saadaan pidettyä.
LJ: “Oscar Oscar X-ray, tuulet 320 astetta 5 solmua, selvä laskuun kiitotie 36″
“Selvä laskuun 36, Oscar Oscar X-ray”
“Oscar Oscar X-ray, poistui kiitotieltä 18 Deltasta”
LJ: “Oscar Oscar X-ray, laskit aikaan 22, rullaa 09:n yli asematasolle”
“09:n yli asematasolle, Oscar Oscar X-ray”
LJ: “Torni”
Kiitotien 18 tai 36 ollessa käytössä pyritään kiitotie vapauttamaan aina Deltan kautta, tosin yhtään Archeria tai C172:sta isommalla koneella tämä saattaa olla vaikeata ja kannattaakin tälläisessa tilanteessa harkita laskukiidon venyttämistä seuraavaan exittiin tai jopa kiitotien päähän. Laskeutumisen jälkeen sinulle annetaan laskuaika ja rullausselvitys asematasolle (tässä tapauksessa torni antaa myös luvan ylittää kiitotie 09).
Huom! Saapuessasi Malmille sinun ei tarvitse erikseen vaihtaa rullauksen taajuudelle, sillä Malmin torni antaa rullauselvitykset saapuville koneille.