OH-SIM blogi Rotating Header Image

OFP:n täyttöohje

OFP eli Operational Flight Plan on lennonsuunnittelun A ja O. Ennen lentoa tehtävän lennonsuunnittelun ideana on käydä lennettävä reitti läpi ja laskea valmiiksi tarvittavat ohjaussuunnat ja korkeudet. Myös tuuliolosuhteet voidaan ottaa huomioon jo ennen lennon suorittamista ja laskea valmiit tuulikorjauskulmat sekä lentoajan mahdollinen muutos tuulien vaikutuksesta. Hyvin täytetty OFP sisältää muutakin lentäjälle hyödyllistä informaatiota, kuten polttoainelaskelmat ja matkan varrella olevien kenttien tiedot. OFP:hen voi myös merkitä lentoajat, jolloin ylimääräistä ns. tiimalappua ei tarvita.

Näiltä sivuilta löydät kaksi erilaista OFP-lomaketta. Toinen on Excel-pohjainen tietokoneella täytettävä ja toinen tulostettava PDF. Aluksi käymme läpi kummankin lomakkeen sarakkeita:

Espoon Moottorilentäjien OFP-lomake (Matti Hohtola):

esmo-ofp

  • Altitude: Korkeus merenpinnasta.
  • TAS: True Air Speed, eli tosi-ilmanopeus.
  • Wind / Knots: Tuulen suunta ja nopeus.
  • MC: Magnetic Course. Magneettinen ohjaussuunta eranto huomioonottaen.
  • WCA: Wind correction angle. Älä täytä tätä kohtaa, se täyttyy automaattisesti antamiesi tietojen perusteella.
  • MH: Magnetic heading. Tuulikorjattu ohjaussuunta. Tämä on siis se todellinen ohjaussuunta, jota lennetään.
  • Dist: Reittipisteiden välinen matka merimaileina (nm).
  • GS: Ground speed. Maanopeus. Täyttyy automaattisesti tuulitiedon perusteella.
  • ETE: Estimated time enroute. Montako minuuttia reittipisteelle lentäminen kestää. Esim. 9 min
  • ETO: Estimated time overhead. Paljonko kello näyttää, kun olet reittipisteellä. Esim. 1532
  • ATO: Actual time overhead. Todellinen aika reittipisteellä, täytä tähän kohtaan kellonaika kun olet reittipisteen kohdalla.

Suomen Ilmailuliiton (SIL) OFP-lomake:

ofp-sil

  • TIN/TAS: Tosi-ilmanopeus, True air speed.
  • TLS/TC: Tosilentosuunta, True course.
  • ER/VAR: Eranto. Simulaattorin erantotiedot ovat vuodelta 2002, joten erannoksi voi merkitä vaikka 5 astetta itään. Tämä tarkoittaa,  että tosilentosuunnasta vähennetään 5 astetta.
  • MLS/MC: Magneettinen lentosuunta, Magnetic course.
  • TKK/WCA: Tuulikorjauskulma, wind correction angle.
  • MOS/MH: Magneettinen ohjaussuunta, magnetic heading.
  • EKS/DEV: Eksymä. Simukäytössä tämä on 0 astetta.
  • KOS/CH: Korjattu ohjaussuunta, corrected heading.
  • RETO: Re-estimated time overhead. Mikäli huomaat, että lasketut ajat eivät täsmää, voit uudelleenlaskea ETO:n tähän sarakkeeseen.

Tuulitietoina voit hyödyntää lentoasemien METAR-tiedotteita. Tarkkaa reittituulta voit myös arvioida Lentäjien sääpalvelun tuulikartan perusteella, mutta nekin ovat vain arvioita. Älä siis huolestu, vaikka laskelmasi eivät toimisikaan aivan minuutilleen.