Simutiimi on ahkerasti työstänyt uutta simukonetta. Suurin fyysinen muutos uuden simutietokoneen rinnalla on uusi aputietokone, OH-SIM APU 1.0! Tästä tietokoneesta ajetaan ohjelmia lähiverkon yli, jolloin itse OH-SIM:n tietokoneen suorituskyky paranee. OH-SIM APU käynnistyy aivan normaalisti itse OH-SIM:n rinnalla, painettaessa pääkytkimestä.
OH-SIM 3.0 on kytketty simulaattorin runkoon. Ohjaimet, kytkimet ja mittarit ovat toiminnassa – enemmän tai vähemmän. Monet mittarit ovat vielä tarkemman kalibroinnin tarpeessa. Tällä hetkellä kokonaan toimimattomia ovat GPS ja laippamittari. Ohjaintuntuma simulaattorissa on myös säädön tarpeessa. “Kuolleiden” alueiden säätämistä, ohjaimen kierto 1:1 FSX:n kanssa yms. muita pieniä asioita.
Yksi iso muutos vanhaan simukoneeseen on ohjelmistopuolella siirtyminen FS9:stä FSX:ään. FSX mahdollistaa monien uusien lisäosien hyödyntämisen, esim. REX:n, joka tekee simulaattorilentämisestä suuremman nautinnon! Tällä hetkellä simutiimi on panostanut siihen, että saadaan kokonaisuus pyörimään. Maisemien osalta on asennettu vasta mm. EFHF, EFHK, Esa Sairion photosceneryt ja FinlandX. Simulaattori on nyt jäsenten käytettävissä vapaasti, vaikka projekti ei ole täysin valmis.
Syksyllä jokainen halukas pääsee testaamaan uuden OH-SIM:n suorituskykyä! 🙂
Samalla kun virtuaalirintamalla vaihdetaan simulaattorin “moottoria”, niin myös kerhon ensimmäiseen lentokoneeseen vaihdetaan täysin uutta, 180hp moottoria! Vanhalla moottorilla tuli 2400 tuntia täyteen, jolloin pitää koneeseen vaihtaa kokonaan uusi moottori tai lähettää vanha moottori(150hp) tehtaalle peruskorjattavaksi. Tehokkaamman moottorin ansiosta Tangoliman MTOW nousee 1043 kilogrammasta 1157 kilogrammaan! Tämän korotuksen ansiosta kone voi kantaa neljä standardipainoista ihmistä ja täydet tankin bensaa. Samalla laippojen käyttö rajoitetaan täydestä 40 asteesta 30 asteeseen.