Lentosuunnitelma:
(FPL-OHSIM-IG
-C172/L-SDG/C
-EETU1140
-N0110F070 DCT UM DCT OTEPA DCT VALGA DCT BETAL DCT ABAVA DCT ALMIK DCT DUBIN CCT KUBIN
-UMMM0233 UMMS
-OPR/MIK DOF/091031)
Matkakertomus:
Näytä suurempi kartta
Lähtö Tartusta sujui näppärästi, sillä kone oli valmiiksi tankattuna platalla. Löimme lentosuunnitelman Garminiin samalla kun rullailimme kohti kiitotietä ja ihmettelimme talvista maisemaa – Virossa oli jo lunta FS2004:n mukaan! Lentoonlähdön jälkeen kaarsimme ensimmäiselle reittipisteelle ja aloitimme nousun lentopinnalle 70. Sää Tartussa oli puolipilvinen, mutta edessä näytti olevan isoja rintamia joita ei voinut kiertää.
Eipä aikaakaan kun ajoimme pilveen ja näkyvyys maahan menetettiin. Simun ohjaimet toimivat kuin rasvattu ja lentopinta 70 pysyi nätisti sinne päästyämme. Ajoimme Latvian poikki IMC-kelissä ja huomasimme, että Minskin alueelle oli tarjolla lennonjohtopalvelua. FIR:n rajan lähestyessä otimme yhteyden UMMV_CTR -positioon ja saimme jatkaa lentosuunnitelman mukaan. Noin 40 nm päässä kentästä aloimme saada vektoreita NDB-lähestymiseen kiitotielle 30. Samalla aloitimme laskeutumisen matkapinnalta korkeuteen 2700ft. Sää Minskissä oli CAVOK ja saimme hyvissä ajoin havainnon kentästä. Lennonjohto antoi laskuluvan ja tyylipuhtaan suorituksen tehtyämme rullasimme parkkiin. Lentoaikaa kertyi tasan 2 tuntia ja 26 minuuttia.
Minskissähän on 2 lentoasemaa ja me käytimme lähempänä keskustaa olevaa Minsk-1 -kenttää. Minsk on Valko-Venäjän kulttuurin, koulutuksen ja teollisuuden keskus ja kaupungissa valmistetaan yhä Belarus-traktoreita. Kaupungin oma jalkapalloseura, FK Dynamo Minsk on voittanut Valko-Venäjän mestaruuden viimeksi vuonna 2004. Kaupungin ystävyyskaupunkina on mm. Rovaniemi 🙂
Seuraavaksi vuorossa Gomel (UMGG).