Eilisen kerhokeskiviikon tavoitteena oli käväistä OH-SIM:llä vähän ulkomailla ja matkakohteeksi oli jo etukäteen sovittu aurinkoinen Espanja. IVAO:n Espanjan divisioonalla on nimittäin ONLINE-päivä aina keskiviikkoisin klo 16Z alkaen, eli samoihin aikoihin kuin MIK:n kerhoiltakin. Heti tapahtuman alettua tarkistimme lennonjohtotarjonnan ja Reus:n kenttä (LERS) valittiin ensimmäiseksi kohteeksi. Paikalla oli torni, jonka selvitysten mukaan lähdimme laskukierrokseen. Paikanpäällä huomasimme myös, että kyseessä oli pieni ja ilmeisesti GA-toimintaan keskittyvä kenttä ja sulauduimmekin mukavasti muun pienkoneliikenteen sekaan. Joskin ainoana englantia puhuvana koneena 🙂
Näytä suurempi kartta
Yllättävän hyvää englantia puhunut torni joutui valitettavasti sulkemaan position jo muutaman kierroksen jälkeen, mutta toivotimme toisillemme hasta luego:t ja aloimme metsästää seuraavaa lennonjohdolla katettua kohdetta.
IVAO:n tietojen mukaan Malagassa (LEMG) oli sekä torni että tutka paikalla ja saapuvaa liikennettä, joten eipä aikaakaan kun Malagan GA-platalla oli OH-SIM laittamassa lentosuunnitelmaa sisään. Tornin atiksessa luki “poor english be patient”, mutta siitä huolimatta otimme rohkeasti yhteyttä ja pyysimme selvitystä laskukierrokseen. Lennonjohdossa istui jälleen erittäin hyvää englantia puhuva espanjalaismies, joka otti meidät hienosti huomioon kentän kokoon nähden. Rullasimme odotukseen samalla kun KingAir suoritti lentoonlähdön. Ehdimme tehdä yhden laskukierroksen kunnes radiosta alkoi kuulua tietoa lähestyvästä Ryanairista. Lennonjohtaja käski tekemään muutaman ympyrän, joidenka jälkeen saimme jatkaa lähestymistä.
Näytä suurempi kartta
Toisen läpilaskun jälkeen lennonjohtaja selvitti meidät hienosti oikeanpuoleiseen kierrokseen, sillä kentälle oli raskaan liikenteen lisäksi saapumassa Cirrus SR20 kentän itäpuolelta. Lennonjohtajan pyyntöjen mukaisesti venytimme hieman myötätuulta, jotta Airbus A320 ehti pois alta. Airbusin jälkeen vuorossa olimme me ja heti sen perään Cirrus. Teimme vielä loppulaskun ja rullasimme Cirruksen viereen toivottamaan hyvät illanjatkot lennonjohtajalle.
ATC-palvelu Espanjassa oli ystävällistä, yllättävän kielitaitoista ja pienkoneet sekä VFR-toiminnan hyvin huomioonottavaa. Vaikka jaksolla kuuluukin useammin espanjaa kuin englantia, niin ongelmatilanteilta vältyttiin ja suhtautuminen ulkomaaneläviin oli myönteinen.
MIK Simutiimi suosittelee 🙂