Osa 2: Lähtevä VFR
Tervetuloa oppaani toiseen osaan jossa käistellään odotuspaikalle saapumisen jälkeen tapahtuvia asioita kuten:
- Yhteydenottaminen Malmin torniin.
- Yleisiä lähtevälle liikenteelle hyödyllisiä neuvoja.
- Lentoonlähtö eri kiitoteiltä kohti ilmottautumispistettä NOKKA
- Lentoonlähtö eri kiitoteiltä kohti ilmottautumispistettä DEGER
Yhteydenottaminen Malmin torniin:
Odotuspaikalle saavuttuasi ja tarvittavat tarkistukset, koekäytöt yms. tehtyäsi voit vaihtaa com-radioosi Malmin tornin taajuuden 131,250. Odota hetki taajuutta kuunnellen, katso finaaliin ja kiitoradalle koneiden varalta ja ota avauskutus torniin:
“Malmin torni, Oscar Hotel Charlie Oscar X-ray, odotus Bravo kiitotie 18, valmis.”
Vastaus tähn kutsuun saattaa vaihdella liikennetilanteen mukaan (rullaa kiitotielle 18 ja odota /rullaa laskevan Piperin jälkeen kiitotielle) jne, mutta mikäli vastaukseksi tulee pelkkä “Oscar Oscar X-ray, odota” niin se tarkoittaa juuri tuota, odota paikallasi, vastaamatta, lennonjohto kutsuu sinua aikanaan. Esimerkissämme meitä ennen kiitotielle laskeutuu kone:
LJ: “Oscar Oscar X-ray, laskevan Piperin jälkeen, rullaa kiitotielle 18 ja odota”
“Laskevan Piperin jälkeen kiitotielle 18 ja odotetaan, Oscar Oscar X-ray”
Laskeva kone on vapauttunut kiitotien 18 ja sinun on aika saada lentoonlähtölupa:
LJ: “Oscar Oscar X-ray, tuulet 180 astetta 10 solmua, selvä lentoonlähtöön kiitotie 18″
“Selvä lentoonlähtöön kiitotie 18, Oscar Oscar X-ray”
Yleisiä lähtevälle liikenteelle hyödyllisiä neuvoja:
Lentoonlähdön jälkeen tärkeintä on nousta mahdollisimman nopeasti selvityskorkeuteen meluhaittojen minimoimiseksi ja pyrittävä välttämään täydellä teholla lentämistä asutusten yläpuolella. On myöskin tärkeää huomata, että kiitoteillä 36 ja 09 on oikeanpuoleinen ja kiitoteillä 18 ja 27 on vasemmanpuoleinen laskukierros. Välittömästi lentoonlähdön jälkeen vältettävät meluherkät alueet näkyvät Malmin laskeutumiskartasta. Lentoonlähdössä kannattaa kiinnittää huomiota mahdolliseen saapuvaan liikenteeseen ja havainnoinnin helpottamiseksi pidä kaikki koneen valot päällä sillä aikaa kun olet Malmin lähialueella tai VFR-porttien NOKKA tai DEGER välittömässä läheisyydessä.
Lentoonlähtö eri kiitoteiltä kohti ilmottautumispistettä NOKKA:
Meluhaittojen välttämiseksi ja liikenteen sujuvuuden helpoittamiseksi on suotavaa, että kaikki lentävät samoja yleisesti käytettyjä reittejä pitkin VFR-porteille. Ohessa kuva laskeutumiskarttaan hahmoteilluista reitistä joita käytetään lennettäessä kohti Nokkaa:
(Kartta: Finavia, www.ais.fi)
Kuten huomaat, pyritään välttämään melualueita mahdollisimman tehokkaasti ja pyritään hakeutumaan Lahden moottoritien ja Kehä I:n tuntumaan ja lähteä siitä Viikin yli kohti Nokkaa, kumminkin Viikin peltoja välttäen.
Lentoonlähtö eri kiitoteiltä kohti ilmoittautumispistettä DEGER:
Meluhaittojen välttämiseksi ja liikenteen sujuvuuden helpoittamiseksi on suotavaa, että kaikki lentävät samoja yleisesti käytettyjä reittejä pitkin VFR-porteille. Ohessa kuvat laskeutumis- ja lähestymiskarttaan hahmoteilluista reitistä joita käytetään lennettäessä kohti Degeriä:
(Kartta: Finavia, www.ais.fi)
Kuten yllä olevasta kuvasta näkee, tärkeintä nousussa on välttää melunvaimennusalueet ja pyrittävä lentämään moottoriteiden tai asuttamattoman alueen yläpuolella. Eniten vaivaa tämä aiheuttaa kiitoteillä 27 ja 18 joilla on otettu tavaksi kiertää kentän etelä/kaakkoispuolella oleva savupiippu ja näin pyrkiä lentämään Kehä I:n ja vanhan Porvoontien päällä.
(Kartta: Finavia, www.ais.fi)
Malmilla on ollut tapana pitää lähtevä- ja saapuva liikenne mahdollisimman hyvin eripuolilla Porvoon moottoritietä, 18 ja 27 ollessa käytössä, lähtiessä pyritty pysymään moottoritien eteläpuolella ja saapuessa pohjoispuolella. Kiitoteiden 36 ja 09 ollessa käytössä pyritään lähtiessä olemaan moottoritien pohjoispuolella ja saapuessa eteläpuolella.