Esimerkkilento
Esimerkkilento DEGER NOKKA Malmilta
Huomaa: Mikäli rullauslennonjohto (EFHF_GND, kutsutunnus: rullaus) on paikalla pyydetään rullauslupa siltä. Kun olet odotuksessa ja valmiina lentoonlähtöön, ota omatoimisesti yhteys torniin. Kiitotie saattaa muuttua (riippuu tuulista).
Huom: Tarkempaan toimintaan maassa katso: Opas toimintaan Malmin lentoasemalla Osa 1: Toiminta maassa
Vinkki: Voit etukäteen ottaa QNH:n ja käytettävän kiitotien ylös lennonjohtajan ATIS-viestistä. Tällöin sinulla on vähemmän kirjoitettavaa kun saat selvityksen
Tässä esimerkkilennolla kutsutunnus on OH-CTL. Laita omaksi kutsutunnuksesi OH- alku ja sen jälkeen kolme kirjainta. Useimmiten Cessnoilla on viivan jälkeen ensimmäinen kirjain C, Pipereillä P ja Beech:n ilma-aluksilla B. Verkkoon yhdistäessä jätä viiva pois OH:n ja kirjaimien välistä.
Kutsutunnus luetaan radiossa ilmailuaakkosilla C = Charlie, T = Tango jne, eli OHCTL on Oscar Hotel Charlie Tango Lima). Kutsutunnus usein lyhennetään ensimmäisen yhteydenoton jälkeen niin, että OH-osasta otetaan O ja kolmikirjaimisesta osasta kaksi viimeistä. Eli OHCTL olisi siis OTL.
OH-CTL: “Malmin rullaus hyvää iltapäivää, OHCTL“
Rullaus: “OTL, Malmin rullaus, jatka“
OH-CTL: “VFR lento suunnitelman mukaan, tiedotus India, QNH 1012″
Rullaus: “OTL, Rullaa odotukseen Bravo kiitotie 18, ylitä kiitotie 09, jätä lähialue DEGER:n kautta, 1000 jalkaa tai alle VFR”
OH-CTL: “Rullataan odotukseen Bravo, kiitotie 18, ylitetään kiitotie 09, jätetään lähialue DEGER:n kautta, 1000 jalkaa tai alle VFR, OTL”
Rullaa odotuspaikalle. Laita transponderiin koodiksi 2000. Transponderi löytyy radiopanelista. Aseta QNH myös oikein (oikotie: QNH menee automaattisesti oikein kun painat FS:ssä B -nappulaa) Nyt on myös aika vaihtaa radioissa taajuus Malmin tornin taajuudelle 131.250 mikäli olet tätä ennen toiminut rullauslennonjohtajan kanssa.
OH-CTL: “Malmin torni, OHCTL odotuksessa Bravo kiitotie 18, valmis”
Torni: “OTL, Tuuli on 120 astetta, 15 solmua, kiitotie 18, selvä lentoonlähtöön”
OH-CTL: “Selvä lentoonlähtöön kiitotie 18, OTL”
Tarkempaan ohjeistukseen lentoonlähdöstä katso Opas toimintaan Malmin lentoasemalla Osa 2: Lähtevä VFR-Liikenne

DEGER ulos
OH-CTL: “OTL, DEGER ulos”
Torni: “OTL, moro”
Tämän jälkeen pysyttele alle 1300 jalassa mutta voit lennellä vapaasti kunhan pysyt valvotun ilmatilan ulkopuolella.
Kun olet valmis palaamaan kentälle, arvioi kauanko lennät NOKKA-ilmottautumispisteelle. Alkuun arvioiminen on vaikeaa, vasta jonkin aikaa lentäneenä pystyt paremmin arvioimaan ajan tarkemmin (ilman apuvälineitä). Olisi hyvä antaa arvio n. 5 min, mielummin 10 min ennen alueelle saapumista. Arvioaika annetaan minuutteina, esimerkiksi jos arviot olevasi 17:45 NOKKAlla, on arvioaika “45″.
OH-CTL: “Malmin torni, OHCTL”
Torni: “OTL, Malmin torni, jatka.”
OH-CTL: “Emäsalon tasalla, tiedotus Mike, QNH 1015, arvio NOKKA sisään aikaan 45, lähestymisohjeita, OTL.”
Torni: “OTL, Liity NOKKAn kautta myötätuuleen kiitotie 18, 1000 jalkaa tai alle VFR.”
OH-CTL: “Liitytään NOKKAn kautta myötätuuleen kiitotie 18, 1000 jalkaa tai alle VFR, OTL”
Tarkempi ohjeistus Malmille saapumiseen saatavilla oppaastamme toimintaan Malmilla Osa 3: Saapuva VFR-liikenne
Nyt olet valmis saapumaan lähialueelle. Kun olet NOKKAn kohdalla, ilmoita lennonjohtajalle
OH-CTL: “OTL, NOKKA sisään”
Torni: “OTL.”
Seuraavaksi lennä myötätuuliosuudelle kiitotielle 18 ja ilmoita kun pääset myötätuuliosalle (heti liityttäessä myötätuuleen, tämä poikkeuksena koska selvitys oli myötätuuleen kiitotie 18, normaalissa laskukierrostoiminnassa Malmilla ilmoitetaan aina perusosa ellei toisin mainita).
OH-CTL: “OTL, Myötätuuliosa kiitotie 18″
Torni: “OTL, jatka lähestymistä vuorolla kolme, kakkonen on perusosalla”
OH-CTL: “Jatketaan kolmosena ja kakkonen näkyy, OTL”
Liikennettä onkin paljon, kaksi konetta on edelläsi laskukierroksessa, sinun on seurattava seuraavaa konetta ja pidettävä etäisyys sellaisena ettet törmää ja että se ehtii poistua kiitotielta ennenkuin itse pääset laskuun. Muutoin joudut tekemään ylösvedon tai pyörimään ympyrää jotta porrastus säilyisi.
“Jatka lähestymistä” antaa sinulle luvan jatkaa laskukierrosta. Kun kuulet että edellinen on vapauttanut kiitotien saat todennäköisesti laskuluvan.
Torni: “OTL, tuuli tyyni, kiitotie 18, selvä laskuun”
OH-CTL: “Selvä laskuun, kiitotie 18, OTL”
Kun olet vapauttanut kiitotien (eli koko kone on odotuspaikan keltaisten viivojen toisella puolella) ilmoita lennonjohtajalle kiitotien vapauttamisesta.
OH-CTL: “Poistui kiitotieltä 18 Deltasta, OTL”
Torni: “OTL, Laskit aikaan 50, rullaa 09:n yli asematasolle.”
OH-CTL: “09:n yli asematasolle, OTL”
Laita myös transponder stand by -asentoon. Tämän jälkeen rullaa asematasolle. Edellisen jälkeen ei enään lennonjohtajalle tarvitse ilmoittaa mitään ellei erityistä syytä ilmene. Pidä kuitenkin lennonjohtajan jakso auki jotta kuulet mahdollisesti tornilta tulevat ilmoitukset ja pystyt hahmottamaan muun liikenteen.
Maaliinlasku
Mikäli teet läpilaskun tai loppulaskun sijaan maaliinlaskun
OHCTL: “Perusosa 36, läpilasku ja sen jälkeen pyydetään tuhanteen jalkaan maaliinlaskua varten”
Torni: “OTL, tuulet tyyntä, kiitotie 36, selvä läpi, jonka jälkeen tuhanteen jalkaan maaliinlaskua varten”
OHCTL: “Selvä läpi, kiitotie 36, jonka jäljeen tuhanteen jalkaan maaliinlaskua vasten, OTL”
Torni: “Malmi”
Kun olet kynnyksen tasalla:
OHCTL: “Valmis aloittamaan, OTL”
Torni: “OTL, aloita maaliinlasku ja tuulet tyyntä, kiitotie 36, selvä läpi” OHCTL: “Aloitan ja selvä läpi, kiitotie 36, OTL”
Torni: “Malmi”