Lentoralli 1 Maarianhaminaan
28.2.2009 – lisää kuvia MIK:n kuvagalleriassa
Alla tapahtuman kuvakertomus FS Nordicin keskustelualueelta
Malmin Ilmailukerhon järjestämä OH-SIM Lentoralli on juuri alkamassa ja ensimmäinen miehistö (Talso, Lehtonen) tekevät lähtöä Malmin platalta. Lentosuunnitelma on tehty ja kakkaraa on pyöritelty..
OH-SIM Malmin platalla
Simulaattorin matkaa seurataan Google Earth -ohjelman avulla, joka plottaa SIM:n sijaintia 5 sekunnin välein.
OH-SIM: NOKKA ULOS
OH-SIM matkaa kohti Räyskälää Helsingin edustalla
Lennonsuunnittelutilasta löytyy tarvittava informaatio lennon suorittamiseen
Ensimmäisen lennon päällikkö Talso puikoissa
Ensimmäinen lähestyminen johti kuitenkin ylösvetoon
Mutta Räyskälään päästiin ja koneessa tehdään vielä paperityöt ennen kuin siirrytään lentokentän kahvioon nauttimaan kahvia ja pullaa
Toisen legin miehistö Järveläinen Järveläinen suunnittelivat lentoansa kerhohuoneella, etäisyydet mitataan tarkasti plotterilla VFR-suunnistuskartasta
Sami opastaa kakkaran käytössä
… ja OFP:hen täytetään reitti tuulikorjauksia myöten
Ja matkaan! OH-SIM etenee kohti Turkua
Kerholla on täysi tohina päällä
MIK:n luokkahuoneesta käsin voi seurata lennon edistymistä Google Earthilla
OH-SIM tällä hetkellä Salon tienoolla
Samaan aikaan miehistö nro 3 (Saarinen, Averio) ovat jo aloittaneet lennonsuunnittelun ja OFP:tä täytetään kuumeisesti
Plotteri on pop
Tapahtuman virallinen suojelija, Capt Salomaa opastaa lennonsuunnittelussa
Lennon päällikkö Järveläinen ohjastaa kohti Turkua ja ottaa piakkoin yhteyttä Turun torniin (Niko Pursiainen)
“OIM, selvä laskuun kiitotie 26”
Loppuosalla
Juuri ennen laskua kiitotielle 26
Pilot loungessa on kahvia, pullaa, ilmailulehtiä ja hyvä tunnelma
Turussa oli kahvit keitetty jo valmiiksi saapuvan OH-SIM:n miehistölle
Kuvakertomusta työstetään koko porukan voimin
EFRY-EFTU legin päällikkö nousee tyytyväisenä pois koneesta
Turussa pysähtymisen aikana simulaattori tankattiin Capt Salomaan toimesta
Kenttä oli siis Turku!
Capt Salomaa ohjastaa lennonsuunnittelua legille EFTU-EFKG
Matkalaskelmissa käytettiin uusimpia apuvälineitä kakkaran ja plotterin lisäksi
Polttoainelaskelmat tarkistettiin vielä ennen koneeseen nousua
Vielä on matkaa jäljellä…
OH-SIM kohoaa taivaalle Saarisen ohjastamana.
Sää lopullisessa määränpäässä eli Maarianhaminassa näyttäisi olevan sopivan haasteellinen
METAR: EFMA 281120Z AUTO 01011KT 9999 SCT022 BKN075 M02/M06 Q1011
Kurkistus simulaattorin tunnelmiin
Maisemat 4000 jalassa ovat muikeat
GPS:llä näkyy odotuskuvio
Ristikko kasassa
Käsi kaasulla
Lähestyminen
Ja perillä ollaan
Papereiden kera ulos koneesta…
… ja kirjaa täyttämään
Tiimaa kertyi ihan kivasti
—
Herrat Lehtonen ja Talso päättivät vielä lentää OH-SIM:n takaisin Malmille (EFMA-EFHF).
Aluksi tietenkin huolelliset laskelmat ja OFP:n täyttö
Sitten vaan kaikki tarvittavat paperit ja kartat mukaan
Ja koneeseen
OH-SIM Maarianhaminan platalla tankattuna ja valmiina siirtolentoon Malmille.