Ennusteet voivat olla erilaisia kuin todellisuus, joten lennolle laskettu operatiivinen lentosuunnitelma ei välttämättä pidä paikkaansa – yllättävä vastatuuli paitsi pidentää lennon kestoa saattaa myös sotkea polttoainelaskelmat pahastikin, joten lennon aikana täytyy tarvittaessa tehdä uusia laskelmia. Tätä varten tarvitaan todellinen vallitseva tuuli.
OH-SIM:in varustukseen kuuluu Garmin GNS530 -replika, joka osaa laskea tuulen suunnan ja nopeuden, kun tiedetään lentokorkeus (IND ALT), kalibroitu ilmanopeus (CAS), ilmanpaineasetus (BARO), ulkoilman lämpötila (TAT) ja ohjaussuunta (HDG).
Muut tarvittavat parametrit ovat maanopeus (GS) ja todellinen kurssi eli track (TRK), jotka GNS530 laskee automaattisesti.

Todellinen kurssi ja maanopeus.
Ulkoilman lämpötila saadaan mittaripaneelin kellosta, kalibroitu ilmanopeus haetaan lentokoneen käsikirjan taulukosta ilmanopeuden ja lentokoneen lentoasun perusteella, mutta käytännössä meille riittää tarkkuudeksi nopeusmittarista suoraan saatu ilmanopeus. Ohjaussuunta luetaan suuntahyrrästä ja tarkistetaan kompassista.

Ulkoilman lämpötila
Tiedot syötetään AUX-välilehdeltä löytyvään “Density Alt / TAS / Winds” -ikkunaan. GNS530 kertoo tiheyskorkeuden (DEN ALT), tosi-ilmanopeuden (TAS) ja tuulen suunnan ja nopeuden.

Isolla rullalla AUX-välilehdelle, painallus, ja valikossa pienellä rullalla, lopuksi enter.
Kurssi (TRK) 353 astetta
maanopeus (GS) 92.3 solmua
Lentokorkeus 6500 jalkaa (lentopinta 65)
paineasetus (BARO) 1013 (QNE)
Lämpötila (TAT) 5°C
ohjaussuunta (HDG) 000 astetta (tuulikorjauskulma siis 7 astetta oikealle)
Tässä tapauksessa tuuli 024 astetta 26 solmua, vastatuulta 23 solmua.
Seuraavassa sama temppu kakkaralla pyöritettynä:
1. Laskinpuolella määritellään tosi-ilmanopeus: aseta lämpötila 5°C painekorkeuden 6500 jalkaa (QNE) kohdalle, ja lue tosi-ilmanopeus ulkokehältä ilmanopeuden (105) yläpuolelta. TAS=116 solmua.
2. Tuulipuolella aseta TAS-osoitin ulkokehän 116 kohdalle, ja kierrä vihreää kehää siten, että TC eli todellisen kurssin osoitin (TK, track) tulee 353 kohdalle.
3. Lue sivutuulikomponentti tuulikorjauskulman 7° kohdalta ulkokehältä: 14 solmua.
4. Myötä- vai vastatuuli (päässälasku): Maanopeus – tosi-ilmanopeus= 92 – 116 = -24 solmua (vastatuulta).
5. Lue sivutuuli- ja vastatuulikomponentin leikkauskohdasta tuulen nopeus ja vihreältä kehältä tuulen suunta: 24 astetta 26 solmua.