OH-SRH:n polttoainemittarien, FADEC-näytön kulutusindikaattorin ja mittatikun yksikkö on gallona (U.S. GAL. tai USG). Polttoainetilaus tehdään kuitenkin litroina ja painolaskelmat kilogrammoina.

FADEC

Polttoainemittari
Kaikkia yksikkömuunnoksia ei ole mekaaniseen lentotietokoneeseen valmiiksi ohjelmoitu (esimerkiksi kerosiinin tilavuus-paino muunnokset puuttuvat), ja toisaalta erilaiset mittayksiköt voivat – etenkin ripeätä toimintaa vaativassa tilanteessa – aiheuttaa helposti sekaannusta. Niinpä tarvitaan huolellisia esivalmisteluja, jotta tositilanteessa ei sorruttaisi sähläykseen.
Olisi helpointa aina käyttää excel-laskentataulukkoa paino- ja tankkauslaskelmien tekemiseen, mutta lennolle ei välttämättä ole mahdollista ottaa kannettavaa tietokonetta mukaan, ja vaikka se olisi mukana sen akku on todennäköisesti tyhjä tai buuttaukseen menee liikaa aikaa (Murphyn laki).
Tositilanteessa tankkauspyyntö esitetään ilmassa – lennonjohtaja saattaa hyvinkin tiedustella arvioitua polttoaineen tarvetta, ja parhaassa tapauksessa tankkiauto tuleekin hetin laskun jälkeen koneen viereen. Ehdit juuri mitata tankeissa olevan polttoaineen määrän gallonina, ja tankkaajalle pitäisi osata erehtymättömästi kertoa litroina paljonko kumpaankin tankkiin tulee kerosiinia – siten että tankkauksen jälkeen koneen massa ja massakeskiö ovat edelleen sallitulla alueella.
Lentoretki onkin valmisteltava siten, että maksikuormaus on selvitetty ja painolaskelma on valmiina, lisäksi on varmistuttu siitä että massakeskiö pysyy sallitulla alueella polttoainekuorman keventyessä lennon aikana. Näiden avulla on määritelty maksimi- ja minimitankkaus. Käyttökelpoisin mittayksikkö SRH:n tapauksessa on gallona.
Paljonko polttoainetta voidaan kumpaankin tankkiin litroina tankata, jos halutaan 3 standardipainoista henkilöä kyytiin, lisäksi takapenkille tulee 10 kg painava kameralaukku ja polttoainetta on tankeissa vasemmalla 5.5 USG ja oikealla 6.5 USG?
Etukäteen laaditun ja printatun kuormaus-excelin avulla voidaan todeta, että maksimitankkaus 3 standardipainoiselle (75 kg) henkilölle (2 edessä, 1 takana) ja 10 kg kameralaukulle takapenkillä ilman muita matkatavaroita on 20 gallonaa.

Maksimitankkaus 20 gallonaa.
Jotta tankit olisivat tasapainossa, molemmissa on silloin 10 gallonaa polttoainetta. Lisätankkauksen määrä saadaan vähentämällä 10:stä kummankin tankin mittaustulos, ja muuntamalla gallonat litroiksi (aseta kakkaran U.S. GAL ja LITER -nuolet vastakkain).
Vasen 10 – 5.5 = 4.5 USG => 17 L
Oikea 10 – 6.5 = 3.5 USG => 14 L

Gallonat-litrat muunnos (nuolet kuvan alareunassa)
Muunnos voidaan pyöristää ylöspäin, koska pyöristyksen maksimiheitto on n. 1 litra / tankki eli 2 litraa (0,84 l/kg => 1,7 kg), jonka voidaan olettaa kuluvan moottorin käynnistämiseen, koekäyttöön ja rullaukseen. (Ramp weight).
Tankkauksen jälkeen tarkista mittaamalla polttoainemäärä ja määritä toiminta-aika asettamalla kakkaran tuntinuoli kulutuksen kohdalle: lue toiminta-aika polttoaineen määrän (ulkokehä) alapuolelta (sisäkehällä tunnit:minuutit).
Polttoaineen kulutus lasketaan käsikirjan taulukoiden perusteella – siihen vaikuttaa lentokorkeus ja valittu tehoasetus.

20USG / 5.5 USG/h = 3:30 h (Tässä pyöristys alaspäin!)
Tässä esitetyt arvot ovat vain suuntaa-antavia ja tarkoitettu pelkästään ilmailulaskimen käytön havainnollistamiseen eikä niitä pidä käyttää sellaisenaan lennonvalmisteluun. Ilma-aluksen päällikkö on vastuussa käyttämiensä tietojen oikeellisuudesta.
Kakkaran voit ostaa esimerkiksi SIL-Shopista Malmin lentoasemalta tai netistä löytyvistä verkkokaupoista (esim. Sportys, Pooleys). Samalla kannattaa ostaa myös plotteri, jolla voidaan mitata etäisyyksiä ja kulmia kartalla.